Testamentes giltighet

Hej

Min fd make har testamenterat bostadsrätten och alla pengar som finns på konton,mellan mig och hans bror.

Vi har varit gifta men separerades ,men vi bor som särbo nu mera

Undrar om hans bror kan göra några problem för mig för att få ärva ??

Min Fd make var klart och tydligt när han skrev testamenten och sin sista viljan var detta

Han lever fortfarande men inte så länge till än mer ett år.

Hoppas jag var tydligt med min fråga.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så länge din fd. make inte ändrat eller skrivit om testamentet följer fortfarande vad som där är skrivet. Enligt 9 kap 1 § ärvdabalken har man har rätt att testamentera sin egendom så man önskar (finns vissa undantag om personen är gift eller har barn), men din fd. makes bror har ingen möjlighet att göra invändningar om detta är testamentet som gäller vid din fd. makes död.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare