Testamentera bort avlidna makas kvarlåtenskap?

Min maka dog för 20år sedan Hon hade 300000 kr och en sommarstuga som vi äger tillsammans Hur mycket ärver min framlidnes makas släktingar när jag dör har skrivit testamente till min systerdotter som ska ärva allt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som berör arv regleras i ärvdabalken. När det gäller släktingars arvsrätt talar man i ärvdabalken om tre olika arvsklasser. Den första arvsklassen är arvlåtarens barn, den andra av den avlidnes föräldrar och den tredje av den avlidnes far- och morföräldrar. Kopplat till detta är makars arvsrätt som regleras i 3 kap. ärvdabalken. Ifall inga far- eller morföräldrar finns kan i sista hand den avlidnes aster, farbror, moster eller morbror ärva. Kusiner ärver dock inte från varandra. Om ingen släkting ur de ovannämnda arvsklasserna finns så tillfaller kvarlåtenskapen den allmänna arvsfonden.

Ser vi då till ditt fall antar jag att ni inte hade några gemensamma barn, att ni inte hade några särkullbarn samt att din maka inte efterlämnade något testamente. För utifrån dessa förutsättningar har du ärvt din avlidna makas kvarlåtenskap (hennes efterlevande egendom) med fri förfogande rätt. Detta innebär att du har rätt att använda dig utav kvarlåtenskapen på det sätt du vill förutom att testamentera bort det. Detta regleras i 3 kap. 2 § första stycket ärvdabalken. Detta innebär att du fritt får minska hennes kvarlåtenskap men inte testamentera bort det. Så vid din bortgång ärver din makas släktingar hennes kvarlåtenskap som är kvar. Men när det kommer till din egendom kan du självklart testamentera bort den till din systerdotter. Sedan när det kommer till sommarstugan är halva stugan din, vilket innebär att halva värdet av sommarstugan kan du testamentera bort.

Sammanfattningsvis ärver din makas släktningar den del av hennes kvarlåtenskap som är kvar efter din bortgång, eftersom du inte få testamentera bort den. Men den egendom som tillhör dig kan du testamentera till din systerdotter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare