Testamentera bort arvsrätt

Jag är ensamstående och har ett mindre sparande som är registrerat i min mors namn. Mitt namn/personnummer är inte omnämnt i papperna till detta konto. Om både jag och min mor och far hastigt skulle förolyckas, räcker det då med att ha ett handskrivet papper där mor förklarar att dessa pengar är mina och alltså ska gå odelade till min vuxne son som ett arv efter mig och i n t e ingå i den gemensamma potten efter mor och far som min bror och hans barn har rätt till? Jag har sagt till mor att det kanske är bäst att hon ber banken att lägga till min son som del-innehavare av kontot. Tänker jag rätt eller räcker det, rent juridiskt, att själv skriva ner hur det ligger till? Ett sådant (handskrivet) papper kanske lätt kan "försvinna"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din mor har besittningen över kontot (och det ej är i ditt namn) kommer pengarna hamna i den "gemensamma potten" för hennes bröstarvingar (dvs till dig och dina syskon enligt 2:1 ärvdabalken). Först kommer dock pengarna tillfalla hennes make (3:1 ärvdabalken) om han fortfarande är vid liv. Är ditt önskemål att dina pengar ska tillfalla din son rekommenderar jag därför att du skriver över kontot på dig själv, annars gäller ärvdabalkens regler. Vare sig du har ett motsvarande testamente/handskrivet papper eller ej gäller enligt ärvdabalken att endast hälften av bröstarvinges arvlott kan testamenteras bort, så står kontot i hennes namn kan endast hälften av pengarna tillfalla din son.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Se lagrum här: https://lagen.nu/1987:230

Amanda Strömblad LarssonRådgivare