Testamente vid makars samtida bortgång?

Hej!

Vi är ett gift par utan några barn eller andra arvingar i första arvsklassen.

Ömsesidiga testamenten har upprättats där respektive ärver samtliga

tillgångar med "full äganderätt". I testamentena har också angetts hur

var och en av oss vill fördela tillgångarna om den andre inte längre

är i livet.

Hur fördelas tillgångarna vid vår "samtidiga bortgång", t.ex en olycka där

båda avlider utan att det kan avgöras vem som dog först?

Bör vi utöver ovan testamenten skriva ett gemensamt som gäller vid

vår "samtidiga bortgång"?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i ärvdabalken (ÄB).

Ifall ni dör samtidigt kommer man utgå från att ingen av er överlevde den andra. Vid fördelning av ditt arv kommer alltså din partner anses ha dött först och vid din partners fördelning kommer du anses ha dött först (ÄB 1:2). Följaktligen kommer den del av era testamenten som stadgar vad som händer ifall den andra är död gälla. Skulle ni ha hunnit skaffa barn innan er gemensamma bortgång kommer de träda i era ställen (ÄB 11:6)

Dock ska ett testamente alltid tolkas i överensstämmelse med vad som kan antas vara den avlides vilja. Det skadar därför inte ifall ni skriver in en klausul i era testamenten som säger vad ni vill ska hända.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare