Testamente till fördel för den efterlevande maken/makan om särkullbarn finns.

Hej! Vi är gifta och har tre barn (två är mina och ett är min mans), Om min man avlider före mig hur går det då med arvet. Vi har gemensam bostad och lån och gemensamma sparkonton. Vi har skrivit testamente där vi vill att den efterlevande sitter i orubbat bo och när den efterlevande dör så ska allt delas på tre som om dom vore syskon. Är detta möjligt? Om inte vad får den efterlevande ärva! Vill så gärna ha en förklaring som jag förstår så gör den gärna så enkel som möjligt vilket så klart är svårt när det gäller juridik men det är svårt att förstå det juridiska språket!

Jättetacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som om det är möjligt att skriva (ha) ett testamente som säger att den efterlevande maken/makan ska sitta kvar i orubbat bo då särkullbarn finns (barn som inte är makarnas gemensamma). Samt att arvet vid den efterlevande makens/makans död ska fördelas lika på alla arvingar. Din fråga berör således arvsrätt, vilken reglering sker i Ärvdabalken (ÄB).

Den legala arvsordningen
Om det inte finns något testamente kommer arvet att fördelas enligt den legala arvsordningen. Där ärver den efterlevande maken framför gemensamma barn, gemensamma barn få då arvet när den efterlevande maken har dött (så kallat efterarv).

Om det finns särkullbarn har de barnen rätt att få ut sitt arv direkt och behöver inte vänta på något efterarv. Den efterlevande maken/makan ärver då inget eftersom bröstarvingar (barn till den avliden) ärver allt. (2 kap. 1 § ÄB och 3 kap. 1 och 2 § ÄB).

Det går tillviss del att inskränka på den legala arvsordningen via ett testamente. Vilket du och din make har gjort eller kommer att göra.

Om det finns ett testamente?
I ditt fall finns det ett testamente som säger att den efterlevande maken/makan ska sitta kvar i orubbat bo. Vilket innebär att den efterlevande makan/maken ska ärva allt och barnen får vänta på sitt arv. Ett testamente går före den legala arvsordningen. Arvet (kvarlåtenskapen) ska då fördelas enligt testamentet.

Dock så går det inte att genom ett testamente inskränka helt på en bröstarvinges (barn till den avlidne) rätt att ärva. En bröstarvinge har alltid rätt att få ut sin laglott, vilket är halva arvslotten (så mycket arv som barnet ska få). Denna rätt kan man inte "ta bort" genom ett testamente. Särkullbarnet kan därför påkalla jämkning av testamentet och därmed direkt få ut sin laglott eftersom ett särkullbarn har rätt att få sitt arv direkt. Resterande del av kvarlåtenskapen, efter att särkullbarnet har fått sin del, kommer att fördelas genom testamentet. Det vill säga tillfalla den efterlevande makan/maken (7 kap. 1 och 3 § ÄB).

Det finns alltså ingen garanti i att den efterlevande maken/makan få sitta kvar i ett "helt" orubbat bo. Det beror på om särkullbarnen väljer att påkalla jämkning av testamentet och få sin laglott direkt, eller väljer att respektera testamentet och väntar på sitt arv.

Exempel:
Din make har dött och det föreligger ett testamente om orubbat bo. Kvarlåtenskapen är exempelvis 200 kr. Om det skulle fördelas enligt testamentet så skulle du få hela summan. Men eftersom din make har ett barn sen tidigare (särkullbarn) så har det särkullbarnet rätt att få ut sitt arv direkt. Testamentet inskränker på den rätten, eftersom du då skulle få allt. Det innebär att särkullbarnet kan begära jämkning av testamentet och då få ut sin laglott, vilket är halva arvslotten. Arvslotten för särkullbarnet är här 200 kr, eftersom barnet är enda arvingen enligt den legala arvsordningen. Laglotten är då 100 kr. Särkullbarnet få då 100 kr och resterande 100 kr av kvarlåtenskapen kommer att tillfalla dig enligt testamentet.

Att alla syskon ska dela lika?
Det går att ha med en sådan mening i testamentet. Dock så kommer utgången av fördelning av arvet beror på hur barnen väljer att agera. Om barnen/barnet till den första avlidna maken/makan väljer att jämka testamentet och få ut sin laglott samt eller väljer att vänta på arvet. Men om alla 3 barnen väljer att respektera testamentet så kommer det efter den efterlevande makens/makans död att fördelas så som testamentet säger. Att barnen delar lika på arvet.

Sammanfattning
Ja det går att skriva ett testamente om att den efterlevande maken ska sitta i orubbat bo och att barnen ska dela lika. Dock är det ingen garant att testamentet kommer att följas beroende på om /barnet till den avlidna maken/makan väljer att påkalla jämkning av testamentet, barnen kommer då att få ut det arv som de har rätt till – laglotten. Som är halva arvslotten. Resterande del av arvet kommer då att fördelas enligt testamentet. Resterande del (50%) kommer då tillfalla den efterlevande maken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare