Testamente till barn som bor utomlands

Hej jag har bara en fråga.

Jag tänkar att göra en testament av mina barn som är inte svensk medborgare, och bor i utomlands har jag rätt att göra så? Ifall om jag avlidit.

Jag som mama är svensk medborgare och är inte gift i Sverige men har mina barn bor kvar i hemlandet

Hoppas på svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, du kan skriva testamente och i det skriva att viss egendom ska tillfalla dina barn. Det kan du göra trots att de bor i utlandet. Vid din död kommer dina barn få ärva dig i enlighet med testamentet. Arvet kommer behandlas efter svensk rätt eftersom du bor här i Sverige.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare