Testamente överordnad lagstadgad arvsordning

Jag lever, änka, inga barn med min avlidne man, har tidigare en dotter, gift i usa, amerikansk och svensk medborgare, hon har två barn, likaledes amerikanska och svenska medborgare.

Jag har två bröder, som inte har barn, båda har skrivit testamente men jag vet ej vad som står i dessa.

Våra föräldrar döda.

Enligt den nya lagstiftningen, som trädde ikraft den 17 augusti 2015, vad gäller, om jag dör före mina bröder, ärver då min dotter mina bröder?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tror att du syftar på EU-förordingen som säger att arvsordningen ska regleras enligt lagen i det land där den avlidne hade hemvist vid tidpunkten då han eller hon avled (domicilprincipen). Det innebär att din dotter ärver dina bröder, om de har sin hemvist i Sverige och du inte är i liv.

Eftersom dina bröder har upprättat ett testamente, spelar det ingen roll vad lagen säger. Testamentet är överordnad den arvsordning (vem som ska ärva i vilken ordning) som är stadgad i lag. Om det exempelvis står att din brors kompis ska ärva allt, kommer inte din dotter att ärva något. Det är enbart barn till den avlidne som har ett förstärkt skydd som inte går att avtala bort i ett testamente (laglott).

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare