FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/03/2018

Telefonförsäljare informerade aldrig om ångerrätten

Hej,

Avtal med Viasat om tv via parabol.

Hustrun ville förlänga uppsagt avtal med 1 månad, men blev såld ett 1 årigt abonnemang,

på ljudfilen framgår att avtalet löper 1/2-18–1/2-19, med 1 månads uppsägning samt 14 dagars rätt att nyttja distansavtalslagen.

Inget pm att detta är regler om ångerrätt eller hur man använder sin ångerrätt eller att det finns särskild blankett för detta och var man får tag på denna blanket.

När jag framfört min synpunkt att information som skall ges om ångerrätten enl lag inte har gjorts och att därför ångerfristen löper upp till 1 år, sa deras ansvarige att inte avser ångra något avtal och att dom följt lagen.

Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om konsumentskydd vid distansavtal finns i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL).

Förutsatt att din fru handlade för eget bruk är din fru såsom privatperson att anse som konsument och företaget som näringsidkare. Att din fru via telefon har ingått ett avtal är vidare ett sådant distansavtal som gör DAL tillämplig (2 kap. 1 § DAL).

Information innan köpet

Innan telefonförsäljaren ingick avtal med din fru var denne skyldig att på ett klart och begripligt sätt ge din fru viss information (se 2 kap. 2 och 3 § DAL). Han var bland annat tvungen att informera din fru om och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt.

Det verkar in heller som att telefonförsäljaren informerat din fru om hur du ska göra om din fru vill ångra sig, vad som gäller när din fru väl har ångrat sig och att din fru kan använda sig av Konsumentverkets ångerblankett för att ångra sig och hur din fru kan ta del av det (2 kap. 2 § första stycket nionde punkten DAL).

Om telefonförsäljaren inte har uppfyllt sin informationsskyldighet kan ångerfristen förlängas från 14 dagar till dess din fru fått fullständig information, dock högst upp till ett år från att din fru ingick avtalet (se 2 kap. 12 § fjärde stycket DAL).

Ångerrätten

Ni har mycket riktigt en ångerrätt på 14 dagar. Det innebär att ni har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar från och med den dagen din fru tar emot varorna (2 kap. 10 och 12 § DAL). Däremot börjar ångerfristen - som ovan nämnt - aldrig löpa förrän fullständig information om ångerrätten har lämnats, dock högst upp till ett år (2 kap. 12 § fjärde stycket DAL).

Eftersom ni inte fått fullständig information om ångerrätten har ångerfristen ännu inte börjat löpa. Du har alltså rätt i det du säger.

Hur du utövar ångerrätten

Ångerrätten kan ni utöva genom att lämna eller sända ett meddelande om det till företaget i fråga (2 kap. 10 § DAL). Det finns inga krav på vilket sätt ni ska framföra detta meddelande.

Ni behöver alltså inte kontakta telefonförsäljaren för att utöva ångerrätten, utan det räcker med att ni tar kontakt med företaget. För er del är det dock fördelaktigt ur bevissynpunkt att ni ångrar er skriftligt och sparar en kopia, t.ex. via e-post.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare