Ta del av förundersökningsprotokoll för gammalt olöst mordfall

Hej!

Min sambos morbror mördades 1985, hon är väldigt nyfiken på att lära sig mer om själva mordet!

Nu till problemet, mordet är i dagsläget olöst och tidningarna skrev inte mer än någon mindre artikel om mordet!

Hans syskon har inte någon koll heller då han var lite av familjens "svarta får".

Därför undrar vi om man kan begära ut ett FUP av polisen eller något annat där man kan få ut mer fakta om själva fallet?

Mvh Johan och My

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt offentlighetsprincipen har var och en rätt att ta del av allmänna handlingar, så länge uppgifterna inte är belagda med sekretess. Trots att förundersökningen är nedlagd kan uppgifter tillhörande denna omfattas av förundersökningssekretess enligt 18 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen (här). Sekretess kan gälla om det bedöms att förundersökningen kan komma att återupptas och utlämnande av uppgiften skulle försvåra rättsprocessen.

Du kan därför vända dig till polismyndigheten och begära ut förundersökingsprotokollet. Eftersom det rör sig om mord torde handlingarna inte ha gallrats från deras arkiv. Du hör enklast av dig via mail eller telefon. Det finns dock ingen skyldighet för myndigheten att skicka handlingarna elektroniskt även om det är vanligt numera. Kostnad för att de ska skicka handlingarna fysiskt är enligt 16 § avgiftsförordningen 9 sidor gratis, 10:e sidan 50 kr, därutöver 2 kr/sida, plus porto.

Mvh
Johan Landström

Johan LandströmRådgivare