Syskons arvsrätt

Hej!

Jag är frånskild utan egna barn. Mina enda anhöriga är en bror och en syster, båda yngre och båda bosatta i Kanada. Har de några rättigheter till min kvarlåtenskap i form av laglott eller dylikt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Har den avlidne inga barn är det i första hand dennes föräldrar som ärver enligt 2 kap. 2 § ärvdabalken (1958:637). Om föräldrarna inte lever ärver den avlidnes syskon.

Som svar på din fråga har alltså syskon arvsrätt. Har ett syskon avlidit ärver dennes barn. Därtill kan det vara bra att veta att det inte har någon betydelse vart dina syskon är bosatta.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare