FrågaÖVRIGTÖvrigt15/08/2023

Styrelsens kompetens i en samfällighetsförening - Vad gäller?

Hej. Vi är en samfällighet som förvaltar en väg där ägarna inte har gjort anspråk på vägen när det utlystes utav Lantmäteriet. Vi är 10 fastigheter som ingår i styrelsen. Flera utav fastigheterna har staket/buskar som sitter utanför sina tomtgränser på vägrenen. Men dom utgör inga promblem för framkomligheten på vägen. Vi har däremot en fastighet som vill ta det till rätten för att dom är utanför. Får styrelsen godkänna om man får sätta upp staket utanför sina tomtgränsen på vägen som vi förvaltar? Typ majoritetsbeslut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om förvaltning av samfälligheter (samfällighetslagen, SFL). Eftersom du nämner att det finns en styrelse utgår jag ifrån att det rör sig om en samfällighetsförening och inte en s.k. delägarförvaltad samfällighet, se 6 och 17 §§ SFL.

Allmänna hållpunkter

I 35 § SFL regleras styrelsens kompetens (behörighet) vari sägs att styrelsen handhar föreningens angelägenheter i överensstämmelse med samfällighetslagen, stadgarna och föreningsstämmobeslut, i den mån beslutet ej strider mot samfällighetslagen eller annan författning eller stadgarna. Vidare anges i 19 § 1 st. SFL att föreningen vid förvaltningen ska tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa och att varje medlems enskilda intressen även ska beaktas i skälig omfattning. Men hur skälighetsbedömningen ska gå till och vilka hänsyn som ska tas eller var gränsen går för styrelsen kompetens anges inte. Hur avvägningen mellan gemensamma och enskilda intressen ska gå till är med andra ord en delikat fråga utan något entydigt svar varför en enskild bedömning är påkallad från fall till fall. Utgångspunkten bör dock vara att ju större den gemensamma nyttan är desto svårare behöver olägenheten vara för den enskilde för att beslutet ska kunna undanröjas.

Bedömningen i förevarande fall - Vad gäller?

Det måste inledningsvis framhållas att det egentligen inte finns något givet svar på hur den nu uppkomna situationen ska lösas. Till detta kommer en ganska intetsägande lagtext, vilket framgår av den ovan lämnade redogörelsen. När det gäller styrelsen kompetens i en samfällighetsförening kan därför en jämförelse med en närliggande föreningstyp vara på sin plats. Och nedan görs en jämförelse med bostadsrättsföreningar.

Utgångspunkten i bostadsrättslagen (BRL) är att beslut om väsentliga förändringar i byggnaden eller på fastigheten i övrigt inte får fattas av styrelsen om inte stadgarna föreskriver annat, se 9 kap. 15 § BRL. Begreppet väsentliga förändringar är inte klart definierat och hur det ska tolkas kan ibland bereda medlemmarna i en bostadsrättsförening vissa svårigheter. Inte sällan finns goda skäl att noggrant studera stadgarna. Det är i mångt och mycket bostadsrättsföreningen, dvs. andelsägarna (medlemmarna) själva, genom stämmobeslut som dikterar villkoren för den kompetensfördelning som ska gälla mellan styrelsen och stämman. Men om det skulle visa sig att stadgarna inte klargör rättsläget på ett tillfredsställande sätt bör bedömningen göras i förhållande till ingreppets art och den inplanerade åtgärdens omfattning. Generellt kan sägas att beslut om vissa mindre ombyggnationer samt rena reparations- och underhållsåtgärder i en bostadsrättsförening bör ligga inom styrelsens behörighet.

Enligt min mening torde principerna ovan även kunna tillämpas i en samfällighetsförening och det första som i så fall behöver göras är att studera stadgarna. Men om det inte skulle gå att utröna vad som gäller med hjälp av dessa behöver omfattningen av den genomförda åtgärden (anläggandet av staket) bedömas utifrån dess ingripandegrad och nytta för övriga medlemmar. Om de som de facto äger vägen inte motsätter sig att ni sätter upp staket och givet att dessa inte påverkar framkomligheten på vägen kan sannolikt och på goda grunder argumenteras för att ett sådant beslutet inte skulle träffas av begreppet väsentliga förändringar varför ett stämmobeslut i så fall inte är behövligt. Annorlunda uttryckt innebär detta att styrelsen bör kunna fatta beslut i frågan.

Föreningsstämman fungerar för övrigt som en sorts demokratisk församling och har att avgöra viktiga föreningsangelägenheter och stämman kan i stor utsträckning godtyckligt agera så länge dess beslut inte strider mot tvingande lagstiftning. Här kan ett gott alternativ vara att låta styrelsen kalla till en extra föreningsstämma, vilket för torde vara möjligt att begära. I allmänt brukar det förutsätta att man (du) får ihop minst 10 % av rösterna eller det högre röstetal som krävs enligt stadgarna för att kunna tvinga styrelsen att kalla till en extrastämma, jfr 6 kap. 12 § 2 st. lagen om ekonomiska föreningar. Styrelsen kan naturligtvis också själv kalla till en sådan om styrelsen finner skäl till det.

Lagstiftaren har medvetet valt att avstå från en detaljreglering på det här området, dels för att samfällighetsföreningar är bäst lämpade att själva avgöra hur interna föreningsangelägenheter ska hanteras, dels för att en sådan lagstiftning troligtvis hade blivit alldeles för omfångsrik och svåröverskådlig. Den nuvarande ordningen bäddar istället för mer flexibla lösningar. Min uppfattning är att de eventuella meningsskiljaktigheter som nu råder beträffande staketen behöver hänskjutas till nästa stämma. Antingen till en extrastämma eller till nästa ordinarie föreningsstämma och där prövas genom en sedvanlig votering, se  47 § 1 st. SFLvari sägs att medlemmarnas rätt att deltaga i handhavandet av föreningens angelägenheter utövas på föreningsstämman.

Svaret på hur detta exakt ska lösas står dessvärre inte att finna i någon lagstiftning varför ärendet eventuellt tillslut kommer att behöva behandlas på ett mer demokratiskt och föreningsrättsligt godtagbart sätt, vilket som sagt sker genom en omröstning på föreningsstämman. Och med tanke på att det verkar finnas en majoritet som välkomnar anläggande av staketen lär detta knappast bli något problem. Medlemmarnas rätt att deltaga i handhavandet av föreningens angelägenheter utövas nämligen på föreningsstämman och varje medlem har, oavsett om denne äger en eller flera fastigheter, en röst, se 47 och 49 §§ SFL. Uteblir en medlem går vederbörande dock och av förklarliga skäl också miste om sin rätt att påverka och får därmed stå sitt kast. Som stämmans beslut gäller sedan den mening för vilken de flesta rösterna avgivits och vid lika röstetal fäller ordföranden avgörandet, förutom vid val, då gäller lottning enligt 49 § 2 st. SFL.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig i en eventuell kommande process i det här fallet och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din (eller föreningens) talan i domstol och/eller vid annan typ av förhandling om så skulle önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författande av överklagande, svaromål och/eller annat skriftligt yttrande. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare