Spelar det någon roll om man har skulder hos kronofogden när man ansöker om ett nytt pass?

hej,

om man är hans namn i kronofogden listan och hans svenskpass kommer bli upphör och han är bor utomlands för och behöver en ny svenskpass, vad händer om han/hon göra ansökan om ny pass i Sverige ambassaden utomlands ?????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer om en person som bor utomlands ansöker om nytt pass på grund av det gamla passet har gått ut eller förlorats. Jag förstår det också som att du vill veta om det spelar någon roll att personen har skulder hos Kronofogden när hen ansöker om ett nytt pass . Aktuella regler för din fråga finns i Passlagen.

Spelar det någon roll om du har skulder hos kronofogden när du ansöker om nytt pass?
Nej det spelar ingen roll att du har skulder hos kronofogden när du ansöker om ett nytt pass (12§)

Hur ska du göra när du befinner dig utomlands?
Om du förlorat ditt pass eller om giltigheten för det gått ut så kan du ansöka om ett nytt svenskt pass även om du befinner dig utomlands. Du ansöker hos den Svenska Ambassaden i landet. I de flesta länderna i världen finns det en Svensk Ambassad men inte i alla. Här kan du se om det finns en ambassad i landet du bor i. (2§ tredje stycket) Det du ska göra för att få ett nytt pass utfärdat är:

• Åk personligen till Ambassaden
• Ta med ditt tidigare pass eller en annan giltig fotolegitimation
• Om passet är stulet ska en polisanmälan göras och polisrapport lämnas in.
• Fråga om utlandsmyndigheten behöver ett personbevis och isåfall skaffa det från skatteverket.
• Om du har ett annat medborgarskap också ska du visa upp ett intyg på det.
• Betala en avgift för passet.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss!

Sandra LundinRådgivare