Solidariskt skadeståndsansvar

Vid en solidariskt skadestånd till en kommun där det gått 13 år och en av 7 personer vill betala, finns det någon möjlighet att göra upp en egen del trots att regressrätt finns. Hur går det till i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid ett solidariskt skadestånd kan kommunen vända sig till vem som helst av er sju personer för att utkräva hela skadeståndet, varav ni sedan har regressrätt mellan er sju personer, vilket du verkar vara medveten om. Vid det fall du vill betala men de övriga sex personerna inte vill betala får den personen vända sig till kommunen för att meddela att denne vill betala skadeståndet. Om personen då inte vill betala hela skadeståndet utan endast en sjundedel blir detta som en delbetalning av skadeståndet i dess helhet. Därav kan kommunen fortfarande kräva denna person på resterande del av skadeståndet ifall övriga sex personer inte betalar sin del. Personen kommer således inte ifrån att hela skadeståndet är solidariskt mellan de sju personerna genom att enbart betala "sin del".

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om du har några följdfrågor eller funderingar kan du kontakta mig på elin.englund@lawline.se!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare