FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/04/2017

Socialbidrag i Serbien

Min fru bor här i Sverige med mig. Vi har barn ihop men hennes föräldrar bor nere i Serbien.

Frågan är: hennes föräldrar går på socialen i Serbien och nu kräver serbiska staten att de inte ska betala ut socialbidrag utan att jag och min fru ska betala deras underhåll i serbien. Har de rätt att kräva det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olika länder har olika lagstiftning när det gäller socialbidrag. Vissa länder har exempelvis mer utav ett familjeperspektiv och lägger vikt vid den övriga familjens betalningsförmåga. I Sverige däremot är ett barn inte försörjningsskyldig gentemot sina föräldrar. Om jag förstår situationen rätt så är din frus föräldrar serbiska medborgare som bor i Serbien och där uppbär socialbidrag från den serbiska staten. Det är därmed serbisk lagstiftning gällande socialbidrag som är relevant. Lawline besvarar frågor gällande svensk lagstiftning och jag har tyvärr ingen kunskap i serbisk rätt. Jag är väldigt ledsen, men eftersom att din fråga rör serbisk rätt och jag inte har kunskap om intern serbisk lagstiftning kan jag inte svara på huruvida du och din fru behöver sörja för hennes föräldrar. Vad jag skulle råda dig till är att kontakta någon som är bevandrad i serbisk rätt, exempelvis en serbisk jurist.

Har jag uppfattat förutsättningarna för frågan fel kan du givetvis lämna en kommentar så ska jag anpassa svaret efter de korrekta förutsättningarna.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare