FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/12/2017

Skyldighet att identifiera sig

Om en person jobbar, och man känner sig ex. felaktigt behandlad av denne person i fråga -- har man rätt att kräva för- samt efternamn av denne?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Det finns inget lagstöd för att en privatperson skall ha en rätt att kräva legitimation (och således personen i frågas riktiga namn). Svaret på din fråga är således nekande. Det finns ej heller något straff för den som vägrar att uppvisa legitimation.

Jag hoppas att jag svarat på din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare