Skuld i dödsbo

Jag fick idag hem ett brev från begravningsbyrån att det återstår en skuld att betala åt min avlidna mamma. Jag har sedan länge redan fått arvet utbetalt. Kan dom kräva att jag betalar denna skulden ändå?

Lawline svarar

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att barn inte ärver sina föräldrars skulder, utan boets tillgångar ska användas för att täcka den dödes skulder. Däremot måste hänsyn tas till den dödes skulder vid bodelning och arvskifte. Om bodelning eller arvskifte gjorts innan den dödes skulder har betalats, eller innan pengar särskilt avsatts till betalning för skulderna, måste bodelningen eller arvskiftet gå tillbaka. Det betyder att alla dödsbodelägare måste lämna tillbaka det som de har fått (eller motsvarande värde) i tillräcklig utsträckning för att täcka skulderna, enligt 24 kap. 1 § ärvdabalken. Borgenärers intressen går på så sätt före arvingarnas.

Målsättningen i förvaltning av dödsbon är att så snart som möjligt efter betalning av skulder och fördelning av tillgångarna till arvingar (och eventuella testamentstagare) avveckla boet. Om dödsbodelägare under denna process ingår andra avtal, än sådana som har direkt samband med dödsboets avveckling, och motparten var i god tro (insåg inte eller borde inte insett) att avtalet inte ingicks i det syftet, blir de skyldiga att betala för boets skulder, enligt 18 kap. 3 § ärvdabalken.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare