FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt02/03/2014

Skoluppgift - Skadeståndsrätt

Selma, en söt liten flicka på 11 år, har fått en boomerang i present av sin farbror Kalle som just kommit hem från en långresa i Australien. Full av förväntan ger sig Selma ut i trädgården för att testa sin nya boomerang. Vid ett av kasten far boomerangen med en väldig fart rakt in i grannens inglasade uterum. Grannen, den glada pensionären Algot, sitter intet ont anande och läser en god bok i uterummet. Tyvärr skadas Algot i ansiktet av det omkringflygande glassplittret. När boomerangen till slut landar träffar den Algots ögonsten, huskatten Nina. I ren förskräckelse rusar Nina ut genom den trasiga rutan och ut på gatan utanför. Det bär sig så illa att Nina springer rakt på en förbipasserande cyklist som vinglar till och brakar rakt in i ”Nisse i svängens” korvvagn som står uppställd på trottoaren. Korvar och bröd far åt alla håll och inredningen i vagnen blir delvis förstörd. Det tar två dagar innan allt är lagat och ”Nisse i svängen” kan börja sälja korv som vanligt. Till råga på allt tvingas Algot avliva den älskade katten Nina som skadat sig allvarligt. Både Algot och ”Nisse i svängen” vill ha samtliga sina skador ersatta. Algot vill dessutom ha extra ersättning för förlusten av katten Nina som var hans allra käraste vän och ägodel. Selma och hennes familj ställer sig tveksamma till om Selma verkligen kan ställas till svar för samtliga uppkomna skador. Mot vem kan Algot och Nisse rikta sina anspråk? Vilka skador ersätts?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du studerar juridik och just har börjat med skadeståndsrätt och nu har en fråga till ett seminarium eller liknande. Jag kommer därför inte besvara den rakt av utan mer peka åt vilket håll du ska titta.

Det du ska fokusera på i skadeståndsfrågor är: finns det ett avtal eller är det utomobligatoriskt? Finns det ett tillräckligt starkt orsakssamband (adekvat kausalitet) för att det ska kunna utgå något skadeståndsansvar? Vad är det för typ av skador? Vem är skadevållaren? Bör ett eventuellt anspråk jämkas på grund av medvållande? Är det någon som har strikt ansvar? Culpa eller dolus?

Lycka till

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare