Skillnad mellan att vara gifta och att vara sambo

Hej!

Jag är sambo och han har 4 barn med en annan kvinna, jag har 2 barn med en annan man.

Jag och min sambo och min son har planer på att köpa ett fritidshus som kostar 1,5 milj.

Så OM min sambo avlider vad händer då med vårat gemensamma hus?

Kan man skriva något papper på att det tillfaller oss " mig och min son"?

Blir det enklare om vi är gifta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar din fråga som att du och din sambo inte har gemensamma barn och att det gemensamma huset du undrar över är det fritidshuset ni planerar att köpa tillsammans.

Att vara sambo
Om din sambo avlider kommer du inte att ärva honom, eftersom sambor inte ärver varandra. Det din sambo kan göra för att du och din son ska få huset är att testamentera fritidshuset till dig och din son. När man ska skriva ett testamente om ett så stort värde kan det vara bra att ta hjälp av en jurist, så att allt går rätt till. Om du vill boka en tid med Lawlines jurister kan du göra det via den här länken: http://lawline.se/boka.

Det ni bör tänka på är att ett sådant testamente inte får inkräkta på din sambos bröstarvingars rätt till arv. Du skriver att din sambo har fyra barn med en annan kvinna och dessa barn har rätt till arv efter sin far (2 kap. 1§ ÄB). Hälften av deras arvslott utgörs av deras laglott (7 kap. 1§ ÄB). Detta innebär att hälften av din sambos egendom ska gå till hans fyra barn. Denna laglott kan ni inte testamentera bort. Skulle ni skriva ett testamente gällande fritidshuset och detta skulle innebära att din sambos barns laglott blir mindre än den ska, kan barnen jämka testamentet och på så sätt hindra att ni får fritidshuset (7 kap. 3§ ÄB). Detta blir aktuellt om din sambo inte har tillräckligt mycket annan egendom för att täcka sina barns laglott.

Det blir alltså lite krångligt och osäkert att testamentera bort huset till dig och din son, eftersom din sambos barn riskerar att kunna påverka testamentet genom jämkning.

Att vara gifta
Skillnaden om ni gifter er är att du som maka har rätt till arv. Detta gäller dock bara framför gemensamma barn. Eftersom det verkar som att ni har barn med andra än varandra, särkullbarn, och inte gemensamma barn kommer detta innebära att du som maka bara får arvsrätt om din mans särkullbarn avstår från sitt arv till förmån för dig (3 kap. 1§ 1 stycket ÄB). Om din mans barn vill ta ut sitt arv direkt kommer detta alltså som huvudregel innebära att du inte får rätt till arv efter din make. Det finns dock en chans att särkullbarnen väljer att avstå, vilket innebär att du får ärva före dem. De har sedan rätt att ärva dig (3 kap. 9§ ÄB). Du har som maka alltid rätt till fyra gånger gällande prisbasbelopp ur bodelningen som ska ske om din make dör, vilket år 2018 är 4 x 45 500 = 182 000 kr, oavsett din makes särkullbarns arvsrätt (3 kap. 1§ 2 stycket ÄB). Dessutom kan du som efterlevande maka välja att inte dela ert giftorättsgods på hälften i bodelningen som normalt brukar göras, och istället välja att behålla ditt eget giftorättsgods och att din makes arvingar får hans giftorättsgods (12 kap. 2§ Äktenskapsbalken).

Om din make väljer att testamentera fritidshuset till dig som maka uppstår samma problematik som om ni vore sambos. Testamentet kan fortfarande inte påverka särkullbarnens laglott, vilket innebär att de kan jämka testamentet och på så sätt påverka vem som får huset.

Sammanfattningsvis blir situationen ganska lika oavsett om ni förblir sambos eller om ni gifter er. Skillnaden är att du, om ni gifter er, har ett större skydd än om ni förblir sambos.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare