FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/02/2015

Skadeståndslagens tillämplighet - culpabedömning

Hej!

Jag råkade spräcka glaset på entrédörren i mitt bostadshus som är en bostadsrättsförening.

Det var absolut inte meningen då jag enbart hade ryggen emot dörren när jag bar ett litet bord med min bror. Föreningen ser mig som betalningsskyldig. Jag ser de som en ren olyckshändelse .

Föreningen hänvisade till en paragraf som lyder: "Bostadsrättsinnehavare är skyldig att när han använder lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och skick inom och utanför huset. Han skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överenstämmelse med ortens sed meddelar"

Nu betalar jag rutan då det blev en häftig diskussion om något barn skulle springa in i rutan och den gick sönder osv , föreningen ville inte ordna med glasmästare.

Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Enligt de omständigheter du uppgett så måste det först avgöras om det rör sig om ett inomkontraktuellt förhållande eller utomkontraktuellt (varav skadeståndslagen är tillämplig). Det framgår att det finns en lydelse inom bostadsförenings stadgar som du är skyldig att beakta. Den paragraf du återger är dock vagt uttryckt och säger i princip inte mer än att erforderlig aktsamhet ska tas. Det framgår dock att det kan meddelas andra regler. I den mån det fanns en bestämmelse (även om jag ser det som icke troligt) som förbjuder bärandet av möbler på det sätt du gjort, så skulle det kunna röra sig om ett inomkontraktuellt förhållande. Enligt min bedömning är det dock troligt att det är att bedöma enligt skadeståndslagen, detta finner även stöd i NJA 2011 s. 454 där HD i sin bedömning tog hänsyn till hyresföreningens föreskrivna regler, men bedömde skadeståndsskyldighet enligt skadeståndslagen.

För att någon ska vara skadeståndsskyldig krävs enligt 2 kap. 1 § att denne agerat uppsåtligt eller vårdslöst och vållat person eller sakskada. Frågan är således om du agerat vårdslöst. Här måste en fri culpabedömning göras. Motiverar skaderisken och övriga omständigheter ett annat handlande av dig? Förmodligen är så fallet. Risken att dörren skadas när ni bär in ett bord är inte obetydlig och din aktsamhet bör således ha varit högre, att det är en ren olyckshändelse spelar ingen roll då vårdslöshet är vad som föranleder skadestånd och inte nödvändigtvis uppsåt. Du är således enligt min bedömning att anse som vårdlös och varit skyldig att utge ersättning för rutan.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare