FrågaÖVRIGTÖvrigt27/12/2023

Ska dödsbon söka lagfart?

MÅSTE MAN SÖKA LAGFART till ett dödsbo? eller kan det stå kvar på den avlidnes dödsbo? och var ska en överlåtelse av arv till en annan dödsbodelägare registreras? måste man ha "sammanlevnad i oskiftat dödsbo" och var ska det registreras?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i jordabalken.

Ska dödsbon söka lagfart?

När någon förvärvar fast egendom är utgångspunkten att personen ska ansöka om lagfart. Ett dödsbo är däremot inte skyldig att göra det förutom om de överlåter egendomen (2 kap. 1 § JB). Det innebär att ett dödsbo måste ansöka om lagfart om de tänkt överlåta egendomen.

Vart ska en överlåtelse av arv till en annan dödsbodelägare registreras?

Ifall att en dödsbodelägare vill överlåta sin del av arvet till någon annan krävs antingen att en överlåtelsehandling lämnas in till Skatteverket eller att överlåtelsen antecknas i bouppteckningen. Överlåtaren måste då skriva under anteckningen i bodelningen.

Dödsbodelägare kan avtala om sammanlevnad i oskiftat dödsbo

Det är möjligt för dödsbodelägare att avtala om samlevnad i ett oskiftat dödsbo (24 kap. ÄB). Det är således en möjlighet för dödsbodelägarna, inte ett måste. Är det dödsbodelägarnas vilja att samleva i ett oskiftat dödsbo sker det genom avtal.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare