FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/08/2017

Serveringstillstånd vid event med vinstsyfte

Jag har ett event där deltagarna får betala (vinstsyfte). Om jag hyr in mig en kväll i en restaurang/bar, antingen under öppningstid el efter, får deltagarna dricka alkohol då? Givetvis under förutsättningen att restaurangen har alkoholtillstånd.

Lawline svarar

Hej!

Som huvudregel krävs serveringstillstånd vid servering av spritdrycker, vin och öl (Alkohollagen 8:1 st. 1). Det krävs dock inte om serveringen:

1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,

2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och

3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

(Alkohollagen 8:1a)

Eftersom att ditt event sker med vinstintresse och i lokaler där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker måste du ha serveringstillstånd. Kontakta din kommun för att veta mer om hur du går tillväga för att söka tillstånd.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare