FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/12/2016

Servera 3,5 % öl utan serveringstillstånd?

Om vi i en Pro förening önskar anordna en pub med öl som är högst 3,5 %. Vinet bör vara alkoholfritt . Måste det finnas tillstånd för att servera dessa drycker.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om alkohol och serveringstillstånd finns i alkohollagen (2010:1622). Tillstånd krävs inte enligt 8 kap. om serveringen:
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Om detta stämmer överens för er vet ni bäst själva. Jag antar att någon av punkterna kan vara tillämplig i ert fall.

Om ingen av punkterna gäller er måste ni dessvärre anmäla till kommunen att ni ska servera folköl (2,2-3,5 %). Angående sådan anmälan finns information på kommunernas webbplatser. Här är t.ex. Strängnäs kommun. Kraven rör exempelvis att försäljning av mat ska ske under serveringstiden samt tillgång till alternativa drycker som t.ex. läsk.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare