FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess20/04/2014

Sekretess i skolan

Min mamma hade kontakt med en specialpedagog på skolan och sa känsliga saker om mig. Nu efter 5 veckor har specialpedagogen sagt dom sakerna till en klasskompis mamma då hennes barn går till denna specialpedagog. Specialpedagogen hade bland annat sagt att "X (Jag) är ett dåligt inflytande och att din unge (min klasskompis) inte borde umgås med X" Har inte folk på skolan tystnadsplikt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sekretess gäller för uppgift om enskildas personliga förhållanden i specialpedagogisk verksamhet i skolan enligt Offentlighets-och sekretesslagen 23 kap 2 §. Uppgifterna får bara röjas om det står klart att den enskilde eller närstående till den enskilde inte lider men av att uppgiften röjs. Det innebär att det är ganska höga krav för att uppgifterna ska få röjas. Huvudregeln är därför att uppgifterna är sekretessbelagda i ditt fall men en bedömning ska göras i varje enskilt fall.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare