FrågaÖVRIGTÖvrigt05/07/2023

Se separat utskickat mail från André Blomquist

Det jag vill ha hjälp med är att driva in ett lån till ett holländskt bolag (Eco Vegan Shoes International B.V. Zoetermeer, The Netherlands) där jag är en liten delägare. Jag har, personligen, lånat ut €75.000 (2017 €25.000 samt 2018 € 50.000) till bolaget. Majoritetsägaren och hans hustru (vänner sedan ca 50 år) har garanterat lånen, dvs om företaget inte kan betala tar han och hans hustru på sig ansvaret. Mannen har avlidit och hustrun svarar inte på mail eller telefon. Jag har ”jagat” såväl företaget som majoritetsägaren i flera år för att få betalt. Företaget har ekonomiska svårigheter. Enligt bokslutet 2022 är bolagets skuld till mej €114.066,00 Vet inte om ni endast tar på er indrivning av företags skulder, om så är fallet kan mitt företag köpa skulden av mej så ni kan driva det ärendet? Om ni inte kan åta er detta ärende vet ni vem/vilka som gör det? Med vänlig hälsning, Tomas Berns tomas.berns@ergolab.se 070 750 01 90

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

Du har fått ditt svar i ett separat utskickat mail från vår medarbetare André Blomquist.

Önskar fortsatt trevlig sommar!

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare