Särkullebarn har inte blivit kallad till bouppteckning

Särkullebarn, inte kallad till bouppteckning

Min far som jag inte har haft kontakt med har avlidit och jag "glömdes"bort att kallas till bouppteckningen.

Fick ett samtal från boupptecknaren att han ville ses och att ska skriva under en kallelse om att jag blivit kallad. Då skulle jag också få läsa bouppteckningspappren. Det känns lite fel och jag undrar om det får gå till så? Ska jag skriva under?Jag är enda särkullebarnet och pappas fru och han har 3 andra gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som bröstarvinge är du dödsbodelägare till din fars dödsbo. Eftersom din far har 4 barn har varje barn rätt till minst 12,5 % av er fars kvarlåtenskap enligt laglotten. Har din far inte skrivit testamente har du rätt till 25 %.

Alla dödsbodelägare ska kallas till bouppteckningen. Har inte alla kallats och skrivit på bouppteckningen kommer Skatteverket inte godkänna bouppteckningen och bouppteckningen ska göras om i en så kallad tilläggsboupptäckning där de återigen kallar alla dödsbodelägare.

Eftersom de inte kallat dig första gången skulle det indikera att de försöker kringgå din rätt till arvet. Därför rekommenderar jag att du noggrant kontrollerar att du finns med som arvtagare och får din del av arvet innan du skriver på tilläggsbouppteckningen.

Det finns inget hinder för att du skulle skriva på och godkänna den första bouppteckningen om du är nöjd med hur den gjordes i din frånvaro. Detta skulle undvika en tilläggsbouppteckning.

Mer om detta kan du läsa i kapitel 18 och 20 Ärvdabalken

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare