Särkullbarns rätt till laglott och klander av testamente

Hur vet jag, som särkullbarn, att min avlidne fars vilja i ett eventuellt testamente blir tillgodosedd och att jag får mitt rättmätiga arv? Jag har ingen kontakt med hans fru och deras gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som särkullbarn har du alltid rätt till din laglott enligt 7 kap. ärvdabalken. Men det gäller som särkullbarn att ha koll, eftersom ingen har en skyldighet att upplysa särkullbarnen om dennes rättigheter.

Det krävs helt enkelt att du som särkullbarn inte godkänner testamentet, vilket du gör genom att ta del av testamentet. Du har således sex månader på dig att väcka talan i domstol. Vill du däremot inte ha laglotten godkänner du testamentet och avsäger dig därmed rätten till laglott.

Sammanfattningsvis krävs det att du själv ta reda på hur allting ligger till och utifrån det tar ställning till hur du vill göra. Men du ska veta att du som särkullbarn har alltid rätt till din laglott och om du anser att något inte gått rätt till kan du inom sex månader väcka talan i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare