Sambos sons arvsrätt

Min sambo och hans syskon hade auktion på hans mammas dödsbo. Min sambo köpte köpte tavlor och annat. Vi bodde ihop då, han har en son som jag inte är mor till. Tillfaller det automatiskt sonen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du och din sambo inte har något inbördes testamente. I detta fall gäller att din sambos kvarlåtenskap tillfaller hans bröstarvingar, det vill säga hans son. (Ärvdabalken 2:1). Om ni hade varit gifta hade hans son kunnat avstå arvet till förmån för dig. (Ärvdabalken 3:9) För att kunna göra detsamma i ett samboförhållande krävs ett testamente där detta regleras.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare