Sambons mamma vägrar lämna tillbaka nycklarna, är detta lagligt & vad kan man göra?

Hej jag ska inom kort flytta ihop och bli sambo med min pojkvän i hans lägenhet, vi båda har fått veta av hans hyresvärd att han står själv på hyreskontraktet, hans mamma står inte längre med, trots detta så vägrar hans mamma återlämna hans ena extranyckel till hans bostad och så får hon in hursomhelst utan hans samtycke med mycket när han inte är hemma o när han är hemma trots att han inte vill. Får hon verkligen göra så? Hon har ingenting att bestämma i hans bostad överhuvudtaget. Inte heller har eller kan hon bestämma om jag ska flytta in eller ej

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom hans mamma inte längre är skriven på lägenheten och inte heller bor där så har hon ingen rätt till att behålla nycklarna. Om mamman vägrar lämna tillbaka nycklarna till hans/er bostad så kan hon göra sig skyldig för olovligt förfogande, 10 kap 4 § BrB. Vid ett sådant brott kan man riskera böter eller fängelse.

Det bästa vore givetvis om ni kunde komma överens om att hon lämnat tillbaka nycklarna och hänvisa till att hon gör sig skyldig till brott om hon vägrar. Om det inte hjälper kan ni välja att polisanmäla händelsen.

Ni kan även få hjälp av Kronofogden genom att begära en så kallad "vanlig handräckning". Läs mer om detta HÄR. Regler angående handräckning finns i Lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning.

En sådan ansökan skickas in till Kronofogden. Mamman har då två veckor på sig att bestrida eller "godkänna" kravet, 25 § samma lag. Om hon väljer att bestrida så kan ärendet överlämnas till tingsrätten. Om mamman väljer att inte svara alls så likställs det med ett godkännande, 42 §. Om ni får rätt i er ansökan kan ni få hjälp av Kronofogden att verkställa beslutet.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare