sambo inbördes testamente

Två sambor som båda har barn från tidigare förhållanden, skrev en gång testamente för att "skydda" varandra om någon av dem skulle avlida. Vad händer om de separerar? Vad måste de göra?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Två sambos har båda barn sedan tidigare förhållanden och skriver testamente för att "skydda" varandra om någon av dem avlider. Detta gör dem eftersom särkullsbarn som huvudregel ärver hela kvarlåtenskapen av sin förälder och sambon har ingen arvsrätt utan testamente.

Din fråga är vad som händer ifall man sedan separerar. Ärvdabalken (ÄB) 11 kap 8 § stadgar att ifall samboförhållandet upphör innan testamentet aktualiserats (någon av samborna dör) så föreligger det en presumtion för att det inbördes testamentet inte längre är giltigt. Alltså måste inte två sambos vidta några rättsliga åtgärder alls ifall de separerar efter att de upprättat ett inbördes testamente. Det blir automatiskt icke gällande enligt presumtionen, som såklart kan motbevisas (men det är svårt).

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor kan du mejla oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister ifall du t.ex. vill upprätta ett eget testamente.

Trevlig sommar!

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare