FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/04/2020

Säljarens skadeståndsansvar

Hejsan! Jag undrar det här: Under vilka förutsättningar är en säljare av lös egendom skadeståndsansvarig gentemot köparen till följd av avtalsbrott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid köp av lös egendom blir Köplagen (KöpL) tillämplig om det rör sig om två parter i samma ställning (privatperson till privatperson eller näringsidkare till näringsidkare), och Konsumentköplagen (KKöpL) om en part är näringsidkare och den andra konsument.

Gällande konsumentköp kan säljarens skadeståndsskyldighet bli aktuellt vid:

Dröjsmål (försening med att leverera varan) 10 § och 14 § KKöpL

Fel i varan 22 § KKöpL

Rättsligt fel (till exempel att någon annan är ägare till varan) 22 a § KKöpL

Skada som en felaktig vara orsakar på andra föremål eller personer i köparens hushåll 31 § KKöpL

Täckningsköp (om köparen behövt häva köpet och köpa en dyrare ersättningsvara) 33 § KKöpL

Om det inte rör sig om ett konsumentköp kan säljarens skadeståndsskyldighet bli aktuellt vid:

Dröjsmål 22 § KöpL

Fel i varan 30 § KöpL

Rättsligt fel 41 § KöpL

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare