Säljaren vägrar att företa omleverans, vad kan du som köpare göra?

Jag beställde en bildskärm från ett företag på kampanj. När jag fick varan visade sig att det skickat en annan billigare variant. Jag kontaktade dem om att jag fått felaktig vara och de skickade retursedel. Men jag vill ju ha rätt vara levererad (den som jag också har kvitto på). Denna vill de ej skicka och nu har de även höjt priset. Har jag rätt att få den vara jag ursprungligen beställde?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline!

Beroende på om du agerade som konsument eller näringsidkare (företagare) vid köpet med företaget kan svaret på din fråga variera. Jag kommer härmed att utgå ifrån att du köpte bildskärmen som en konsument från en näringsidkare. Således blir Konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig i ditt fall.

Fel i varan

Eftersom det föreligger ett fel på bildskärmen får du kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Du får dessutom kräva skadestånd enligt bestämmelserna 30-32 §§ samt hålla inne betalningen (16 § andra stycket tredje punkten jämte 22 § KKöpL). För att kunna kräva dessa påföljder förutsätter det dock att du har reklamerat inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande om reklamation som lämnas inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid (23 § första stycket KKöpL).

Om du har reklamerat inom skälig tid har du således helt rätt till att kräva säljaren att företa omleverans, d.v.s kräva denne att leverera den rätta varan, eftersom det föreligger ett fel på din beställning. Vidare ska omleveransen ske inom skälig tid samt utan kostnad för dig (26 § KKöpL).

Avtalet gäller

Gällande höjningen av priset står detta klart i strid med avtalet er emellan om ni redan har bestämt om ett lägre pris för bildskärmen. Huvudregeln är att ett avtal ska hållas, därmed får säljaren inte ändra avtalsvillkor i efterhand och i strid med det ni tidigare kommit överens om (1 § Avtalslagen).

Sammanfattning

Enligt lagen har du rätt att få den vara som du ursprungligen beställde eftersom det förelåg ett fel på den första varan. Om säljaren fortsätter att vägra att företa omleverans kan du få saken prövad hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det kostar ingenting och de flesta företag följer nämndens beslut. För att kunna anmäla till ARN måste företaget ha sagt nej till ditt krav eller inte svarat alls och det måste ha gått 30 dagar utan svar från företaget innan du kan anmäla. Du kan anmäla till ARN genom deras hemsida, tryck HÄR!

Hoppas att du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare