Reklamera handskar på grund av fel på varan?

Hej!

Köpte 2 par ullvantar från ett företag, online. Fick dessa till jul och bara efter några dagar gick båda paren sönder lite här och var. Vi har bara använt dessa fingervantar då och då, dvs inte dagligen och endast vid tex korta utevistelser som till och från jobb. Jag mailade företaget ang att jag ville lämna tillbaka varorna och få pengarna tillbaka. Fick då detta till svar, och undrar om det verkligen stämmer?

"Reklamation kan endast göras om det varit fel på produkten från början dvs. då vantarna skickades, sedan är det hur dom blir använda som gör hur dom håller . Ang. reklamation går även att läsa på vår hemsida under köpevillkor. Då vi har skickat vantarna har dom varit helt felfria"

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej det svar som du fått från företaget stämmer inte. Jag kommer redogöra för de regler som gäller för dig som konsument vid köp av dessa handskar. Det är konsumentköplagen (1990:932) (KköpL) som är tillämplig lag mellan näringsidkare och konsumenter.

I 16 § KköpL beskriver vad som är att anse som fel i köprättsligmening. Handskarna som gått sönder faller in i denna paragraf då de inte stämmer överens med avtalet då de går sönder vid användning. Enligt 20 a § 1 st. KköpL ska ett fel som visar sig inom 6 månader efter avlämnandet ska anses att ha funnits där vid avlämnandet, alltså när du fick hem handskarna.

Påföljder vid fel på varan fås av 22 § KköpL och du har rätt att kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag och slutligen även häva köpet. För detta måste du ha reklamerat inom skälig tid, inom två månader räknas alltid som skälig tid och detta har du uppfyllt då du kontaktade företaget för att häva köpet. Du får häva köpet om felet på handskarna är av väsentlig betydelse, vilket det bör vara då handskarna inte går att använda.

Sammanfattningsvis har företaget rätt att i första hand erbjuda dig omleverans men de verkar inte villiga till det så därför bör hävning av köpet på grund av fel på varan vara det som blir rätt väg att gå i ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare