Reklamationstidens startpunkt vid avhjälpande eller omleverans enligt Konsumentlöplagen

Ämne: Allmän fråga rörande "omleverans av vara och ny reklamationstid" Hej! Har via internet försökt få svar på vad som gäller när en felaktig vara reklameras och ny ”utbytesvara” erhålles istället. Får köpare/kunden då per automatik ny reklamationstid (enligt konsumentköplagen) från datum för omleverans ELLER räknas tiden från första köpdatumet ? I detta fall gäller det elektronikinköp: Säljare större elektronikfirma och köpare är privatperson. Har hittat lite vägledning via Lagen.nu och Allmänna reklamationsnämnden , ärendenr 2001-1410. ” Efter omleverans har en konsument rätt att anmärka på fel i den nya varan inom två år från tidpunkten för omleveransen. Avgörande 2001-06-18; 2001-1410. Dock försöker de flesta större producenter typ XX m. fl. hävda att det är från första inköpsdatum som reklamationstid ska räknas. Tacksam för er hjälp och vägledning!

Lawline svarar

Hej,

Du har helt rätt i din tidigare utredning. Just i enlighet med ARNs påstående talar lag och andra rättskällor för att reklamationsfristen, enligt Konsumentköplagen, börjar löpa om på nytt efter att konsumenten fått den ursprungliga varan reparerad eller utbytt mot en ny produkt. Tanken är givetvis att konsumenten inte skall hamna i en sämre ställning enbart för att säljarens vara visade sig vara bristfällig. Dessutom kan tilläggas att lagen i fråga ändrades 2005 då man bl. ersatte den tvååriga reklamtions-tiden mot en treårig reklamationsfrist.

Har du ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare