Reklamationsfristens startpunkt då omleverans skett

Jag köpte en iPad 2012. Efter 2 år, 2014, slutade den fungera och jag hävdade reklamationsrätt och fick en ny. Nu har det gått ca 18 månader efter omleverans och den nya produkten har slutat fungera. Kan jag hävda reklamationsrätt på den nya produkten (18 mån gammal) trots att den ursprungliga leveransen skedde för ca 3,5 år sedan?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

I de fall ett fel avhjälpts genom omleverans löper en ny treårsfrist från avlämnandet av den felfria varan eftersom säljaren först därefter kan anses ha fullföljt sin del av avtalet (se Herre, Konsumentköplagen (31/10 2015 Zeteo), kommentaren till 23 § 3 st. avsnitt 8.3.8 Treårsregeln). I förevarande fall har treårsfristen därför ej passerats. Hur det förhåller sig med övriga frister kan emellertid inte utläsas av informationen (se 23 § 1 och 2 st. konsumentköplagen). Vidare bör noteras att bevisbördan ifråga om felets ursprunglighet övergår på köparen sedan sex månader förflutit från fristens startpunkt samt att någon treårsfrist ej gäller i de fall säljarens agerande stått i strid mot tro och heder eller varan medför påtaglig fara för liv och hälsa alternativt sålts i strid mot försäljningsförbud (se 18, 20 a och 24 §§ konsumentköplagen).

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare