Reklamation vid fel i vara

Hej! vi köpte en värstingspel gaminglaptop för lite över ett år sen på Mediamarkt den har alltid strulat sen dag 1 o det blir bara värre trots formateringar. den låser sig, tappar bort filer, går ej o spela dom spelen vi hade tänkt, kommer knappt ut på internet har vi rätt och reklamera? el måste dom laga den?

mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp mellan en konsument och en näringsidkare regleras i konsumentköplagen.

Enligt konsumentköplagen ska säljaren ansvara för fel som fanns på varan när du köpte den och ett fel som visas sig inom 6 månader anses vara ett ursprungligt fel, detta enligt 20a § konsumentköplagen. I frågan låter det som att du misstänker att så är fallet. Det anses vara ett fel i varan om inte säljaren bevisar motsatsen. Om felet visar sig senare än 6 månader är det istället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt. Om felet fanns från början på datorn har du rätt att i första hand få denna reparerad eller utbytt.

Enligt 23 § konsumentköplagen har du rätt att reklamera inom 3 år från det att du tog emot varan. För att kunna hävda att en vara är felaktig och för att ha rätt till en reparation, ny vara eller någon annan åtgärd måste du dock reklamera, alltså klaga på varan till säljaren. Detta ska göras "inom skälig tid" efter det att du upptänkte felet på din dator. Om du meddelar säljaren inom 2 månader från att du upptäckte felet anses det vara inom skälig tid.

Varan kan ha en garanti som är kortare eller längre än tre år, men den förkortar inte den lagstadgade reklamationstiden.

I och med att du skriver att det är lite mer än 1 år sedan du köpte datorn är det alltså inom den treåriga reklamationstiden. Du har däremot inte reklamerat inom den skäliga tid som anses vara 2 månader då du verkar ha upptäckt felet redan när du köpte datorn.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Emma RagnarssonRådgivare