Reklamation gällande vad man som konsument kan förutsätta

Hejsan, Vi lagade en väsentligt dyr del på våran nästan nya bil för ca 2,5 år sedan, det är ingen "förslitningsdel" och nu har den gått sönder igen, på samma sätt. Då gick det på nybilsgarantin men det gör det inte nu. Verkstaden/bilfirman säger att det är ett års garanti men om jag läst mig till det korrekt så har man 3 års reklamationsrätt, åtminstone på reservdelen då det va den som va så dyr. Vet ni vad som gäller och vad jag kan göra? Tack på förhand /Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då jag förutsätter att du är en konsument och du köpt delen av en näringsidkare/företag så är Konsumentköplagen tillämplig. Enligt 16 § 3 st. 3 pkt. KKöpL så är det fel i varan om den avviker från vad du med fog kunnat förutsätta. (17 § gäller om den sålts i "befintligt skick" men ger liknande skydd) Dvs. att delen inte skulle gå sönder så pass snabbt. Och ja enligt 23 § 3 st. KKöpL så har du upp till 3 år på dig att reklamera varan.

Paragrafer 26-32 §§ är viktiga när det kommer till att du ska få ditt problem avhjälpt.

Som du säger så har du alltså antagligen rätt till avhjälpande/reparation av delen om du inte med fog kunde förutsätta att den skulle gå sönder inom en så kort tid. Jag rekommenderar alltså att du kontakter verkstaden med det jag skrivit i åtanke. Jag skulle även rekommendera att ni kontakter konsumentombudsmannen om de fortfarande inte vill åtgärda problemet och se vad de säger.

Som sista utväg skulle jag rekommendera att gå till tingsrätten, men ha i åtanke att klockan rullar nu när det kommer till att få problemet avhjälpt så ni bör göra det till en prioritet för att sedan i t.ex. tingsrätt visa att det varit en prioritet för er. Vill ni få full guidning med problemet rekommenderar jag annars att kontakta en jurist om verkstaden inte går med på att avhjälpa problemet.

Jag hoppas att jag lyckats besvara dina frågor!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare