Rättvis fördelning av arv mellan syskon och ett syskons barn

Min mamma som nu är änka säger att hon vill fördela arvet efter henne i 3 delar. Mellan mig, min bror och min brors två barn. Jag har själv inga barn. Tycker att det känns lite konstigt och undrar om det är lagligt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen ärvdabalken (ÄB).

Den fördelning av arv som du beskriver att din mor önskar skulle i och för sig vara möjlig att genomföra om hon upprättade ett testamente. Ett eventuellt efterarv från er far kommer dock dras av först av allt, men det är inte särskilt relevant för frågan. Den enda begränsning som finns för förfogande över sin kvarlåtenskap genom testamente är bröstarvingars, i det här fallet din och din brors, rätt till sin så kallade laglott genom 7 kap. 1 § ÄB. Laglotten utgör hälften av kvarlåtenskapen och din mors vilja att skänka en tredjedel av sin kvarlåtenskap till dina brorsbarn inskränker alltså inte er rätt till laglott.

Det är dock värt att notera att en sådan fördelning som du beskriver inte så att säga rimmar väl med lagtextens syn på en rättvis fördelning av arv. Grundsynen på hur arv ska fördelas i en situation som den du beskriver är att barnen, du och din bror, ska dela lika på arvet efter sin förälder. Genom den så kallade istadarätten (2 kap. 1 § ÄB) har exempelvis din brors barn rätt att ärva hans andel om han skulle dö innan er sist levande förälder. Fördelningen av arvet sker alltså lika mellan de grenar i ett tänkt familjeträd som barnen utgör. Skulle din mor fördela arvet såsom du beskriver skulle så inte ske; då skulle istället 2/3 tillfalla din bror och hans ättlingar och 1/3 dig och dina ättlingar.

Jag har stor förståelse för att din mor ser dig, din bror och din brors barn som något sånär likvärdiga efterlevande på ett personligt plan och vill fördela sin kvarlåtenskap därefter. Hon har också rent juridiskt rätt att fördela sin kvarlåtenskap på det sättet. Det är dock ett faktum att hon genom en sådan fördelning skulle strida mot systematiken i ärvdabalken och den rättvisetanke som styr detta, vilket i slutändan skulle missgynna dig till förmån för din brors efterlevande. Skulle jag få ge henne ett råd skulle det, förutsatt att hon vill uppnå rättvisa mellan dig och din bror, vara att hon låter sina barnbarn vänta på att ta del av hennes kvarlåtenskap tills de ärver sin förälder.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare