Rättsligt skydd för tävlingskoncept

Hej,

Vårt företag har blivit inspirerat av en turnering i Finland, och vi vill starta upp denna turnering i Sverige nu i ett eget företagsnamn såklart, vi är alltså inte kopplade till det finska företaget alls, utan endast sett deras koncept och vill göra detta i Sverige.

P.g.a. själva själva aktiviteten så är det svårt att hitta på ett egen nytt namn för turneringen, det behöver framkomma för att man ska förstå (Det är inte som Gothia Cup som de flesta känner igen som en fotbollsturnering)

Men t.ex så heter turneringen i Finland: SoccerTour, och företaget vi startat både heter SoccerTour AB och Turneringen heter SoccerTour också i Sverige.

Enkelt sagt: Får vårt företag i Sverige kopiera turneringen i Finland rakt av? från turneringsnamn till utförande?

Vet att det finns varumärkesskydd och namnskydd osv, men hittar inget när jag söker, och kan en turnering skyddas på det viset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du med "turnering" menar en slags tävling med vissa regler eller liknande. Din fråga aktualiserar huvudsakligen varumärkeslagen (VML).

En idé för en tävling eller liknande kan som regel inte erhålla någon form av immaterialrättsligt skydd. Det närmaste man kan komma är, som du själv är inne på, varumärkesskydd då detta kan komma att bli så nära förknippat med tävlingskonceptet att det närmast fungerar som ett skydd för tävlingen som sådan.

Varumärkesskydd kan omfatta namn om de anses ha särskiljningsförmåga, något som följer av 1 kap. 4 § VML. Ett namn, låt oss säga SoccerTour, kan alltså i princip få skydd. Detta innebär dock inte att verksamheten som namnet förknippas med skyddas, utan endast själva varumärket. Om jag tolkat din fråga rätt kan ni alltså enligt min uppfattning använda er av tävlingen ni tagit del av i Finland. Ni kan dock inte med nödvändighet använda samma namn som företaget/verksamheten som anordnar tävlingen i Finland eftersom den kan vara varumärkesskyddad även i Sverige.

Jag rekommenderar er att antingen ändra namnet för att vara på den säkra sidan eller försöka ta reda på om den finska verksamheten har ett varumärkesskydd som är giltigt i Sverige. Varumärket kan antingen vara registrerat även i Sverige eller vara giltigt i Sverige som EU-varumärke (1 kap. 3 § VML) eller som internationellt varumärke (5 kap. VML).

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare