Rättigheten till bilder för ett företag

Hej, undrar om bildrättigheter. En tidigare delägare i ett aktiebolag har tagit bilder med sin egen kamera för företagets räkning på produkter där bilder ska läggas in på bl.a hemsidan och användas i marknadsföring. Nu har denne delägare lämnat företaget (blivit utköpt) och då har denne tagit med sig dessa bilder/raderat dem från vår bildbank. Har företaget den ekonomiska rättigheten till bilderna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bilder omfattas av upphovsrätt och regleras enligt upphovsrättslagens bestämmelser. Enligt 49 a § får den som har framställt en bild exklusiv rätt till den. Detta betyder att bara den personen som har tagit bilden får bestämma hur denna ska användas och företagets användande av bilden är beroende av upphovsmannens samtycke till användandet. Det innebär inte att företaget själv får någon rätt till bilden utan endast en tillåtelse att använda den. Om samtycket upphör har företaget ingen grund för att hävda att bilden tillhör dem.

Det finns dock inget hinder mot att man avtalar om att upphovsrätten till arbetstagares verk ska tillfalla företaget. Dock måste detta ha uttryckligt avtalsstöd. Om inte det finns gäller fortfarande att fotografen själv har rätten till bilderna. I det här fallet är det nog därför den tidigare delägaren som har rätten till bilderna och inte företaget.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare