Rätten att spela in coverlåtar

Hej!

Jag spelar instrument och vill spela in instrumentala video-coverlåtar och lägga upp på Youtube och Instagram (rörlig bild alltså). Det skulle handla om kanske en låt i månaden, om ens det. Jag har försökt att förstå hur det fungerar, men jag villar bort mig bland all upphovsrättslag. Jag har lite frågor:

1) Behöver jag STIM-licens (eller någon annan sorts licens/godkännande) för att lagligt ladda upp coverlåtar på Youtube? Eller har Youtube redan tagit hand om det åt mig med sitt "Content ID"?

2) Behöver jag STIM-licens (eller någon annan sorts licens/godkännande) för att lagligt ladda upp coverlåtar på Instagram?

3) Vad gäller om mitt konto är privat, dvs endast vänner och bekanta kan se mitt innehåll? Skiljer sig reglerna gentemot ett offentligt konto?

4) Behöver jag fortsätta betala STIM-licens för alltid för en video som laddas upp idag? Även om den endast får 5 views någonsin?

5) Vad mer behöver jag tänka på innan jag laddar upp en cover på Youtube?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk ,(URL) har den som skapat ett litterärt eller konstnärligt verk upphovsrätt till det (1 kap. 1 § URL). Den som skapat det konstnärliga eller litterära verket har uteslutande rätt, ensamrätt, att förfoga över verket s.k. den ekonomiska rätten. Inom den ekonomiska rätten har upphovspersonen rätt att framställa exemplar av det samt göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick eller bearbetning (1 kap 2 § första stycket URL). Detta gäller alltså själva exemplarframställningen. När du spelar in en annans låt finns dock inget skydd mot att göra coverinspelningar vilket istället ses som ett framförande. Du gör därför inget intrång genom att på detta sätt härma ett framförande på ett oförändrat verk (5 kap. 45 § URL). När du gör en cover behöver du dock ofta exempelvis kompositörens samtycke att använda verket. Detta görs enklast genom att skaffa en licens.

Aktuell avtalslicens
Normalt behöver en bearbetning av ett verk upphovspersonernas godkännande. I upphovsrättslagen finns bestämmelser som gäller för utnyttjande av verk på ett sådant sätt att med en organisation företräder ett flertal upphovspersoner. Upphovspersonerna till musikaliska verk representeras ofta av Nordisk Copyright Bureau, NCB när det gäller framförande av deras låtar. Jag rekommenderar dig därför att kontakta NCB för att ta reda på vilken licenstyp som kan passa ditt ändamål. STIM- licens betalar du endast om du spelar musik i din verksamhet exempelvis i bakgrunden på en restaurang eller i en skivaffär. Youtubes "Content- ID" är ett sätt som skannar olika klipp efter vilka musikrättigheter som finns. När du innehar en licens från NCB bör detta inte vara något problem. Mer om "Content-ID" finns att läsa under upphovsrätt på Youtube.

Privat konto kan ses som en sluten krets
Som nämnts ovan har upphovspersonen ensamrätt över exemplarframställning och att verket förs tillgängligt för allmänheten enligt 1 kap 2 § URL. Då du delar dina videoklipp till några få vänner och familj via ett privat konto kan detta anses tillgängligt för en sluten krets. Då räknas det normalt sett inte till ett offentligt framförande till allmänheten. Detta är en av de inskränkningar som upphovsrätten har (2 kap. 21 § URL). Av betydelse för att framföra dina låtar vid ett privat konto är att endast ett fåtal personer har möjlighet att se klippet.

Bearbetningens betydelse på låtarna
I övrigt bör tänka på att inte ändra för mycket i låtarna du gör covers på. Normalt räknas en cover inte till en bearbetning av ett verk, detta förutsatt att du inte ändrar i melodi eller text. De ändringar kan då ses som en bearbetning vilket kräver mer än endast licens för att få framföra offentligt. Tillstånd krävs i sådana fall från rättighetsinnehavaren (kompositör, lyricist, musikförlag och skivbolag).

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med musiken!
Vänliga hälsningar,

Stephanie FjeldsethRådgivare