Rätt till arv som testamentstagare

Jag har en fråga angående ett arv. Det är som så att min mor gick bort i början av sommaren. Sen blev det lite konstigt då min pappa menade på att jag inte har rätt till laglotten, något jag fått bekräftat. Men efter ett par dagar slank det ner ett brev om att jag skulle ärva pengar från min mammas konto, är det då fortfarande så att han bestämmer, för då har hon ju praktiskt taget skänkt bort pengar till mig.

O undrar nu ifall ett brott kan ha begåtts eftersom jag inte fått några pengar alls, fast jag till o med fick datum på när mina testamenterade pengar skulle infinna sig på mitt konto.

Lawline svarar

Hej där! Riktigt roligt att du hörde av dig till oss, vi blir glada när mer personer använder våran service!
I alla fall, jag ska besvara din fråga så gott jag kan.

När jag svarar på denna fråga antar jag att din mamma och din pappa var gifta när din mamma gick bort och att du är deras gemensamma barn.

Finns det ett testamente från din mamma som säger att en viss summa eller procent av hennes kvarlåtenskap ska gå till dig så ska du få pengarna. Ett testamente ska, för att vara giltigt, skriftligt upprättat med två vittnens översikt. Är detta formkrav uppfyllt så är det juridiskt gällande. Angående laglotten så stämmer detta, du har inte rätt till laglotten förrän du tager arv från din pappa.

Begränsning av testamente
Vad som kan begränsa din rätt som testamentstagare är vad vi kallar prisbasbelopp. Detta har din pappa rätt till oavsett testamente och andra arvstagare (ärvdabalk 3:1 2st). Din pappa har alltså rätt till fyra prisbasbelopp av deras bodelningen (fyra prisbasbeloppet detta år är 182 800kr). Om kvarlåtenskapen från din mamma mer än detta, så har du som testamentstagare rätt till din del, om det inte finns nog kvar att täcka din del så ska du få resten.

Sammanfattning
Är du testamentstagare (det måste finnas bevis, du behöver visa upp testamentet och ha två vittne), har du rätt till pengarna, om inte de fyra prisbasbeloppen begränsar detta.

Så om du har ett giltigt testamente, och din mammas kvarlåtenskap är mer än 182 800kr, och du inte har fått vad det står i testamentet, så är det något fel som har hänt.

Hoppas detta hjälpte dig och har du vidare funderingar så hör av dig till oss igen eller kontakta en av våra jurister! (boka tid med jurist)

Allt gott!

Binh TranRådgivare