Rätt till arv från styvmoder?

Har en dotter rätt till arv av sin styvmor,hennes far är död o har fått sin arvslott efter sin far,styvmodern har en god man som har hand om hennes economi o har hon rätt till insyn av styvmoderns economi när hon inte är klar i huvudet,hon är 90 år o vill inte veta av makens dotter.

Jag skriver detta för hjälpa dottern som är 76 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå från att styvmodern inte har upprättat ett testamente som går före arvsordningen i ärvdabalken (ÄB). Om styvmodern har skrivit ett testamente gäller alltså det före arvsreglerna i lagen och hennes arv ska istället fördelas i enlighet med testamentet.

Det är endast om det inte finns någon levande släkting på styvmoderns sida med arvsrätt som dottern har rätt till arv från henne.

Arvsordningen enligt ärvdabalken

Det är i första hand styvmoderns bröstarvingar som ärver av henne. Bröstarvingar är styvmoderns egna barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv som har arvsrätt efter henne. (2 kap. 1 § ÄB) Om styvmodern inte har några levande bröstarvingar går arvsrätten vidare till styvmoderns föräldrar, syskon, syskonbarn och halvsyskon som utgör den andra arvsklassen. (2 kap. 2 § ÄB) Om styvmodern inte har någon levande släkting i andra arvsklassen går arvsrätten vidare till tredje arvsklassen som består av styvmoderns farföräldrar och morföräldrar och om de inte lever deras barn. Kusiner har aldrig arvsrätt enligt ärvdabalken utan där tar det stopp. (2 kap. 3 § ÄB)

Om det inte finns någon levande släkting till styvmodern i någon av arvsklasserna går arvet istället över till hennes avlidne makes släkt - till makens dotter. Endast om ingen släkting till styvmodern lever som har arvsrätt får dottern rätt till arv från styvmodern. Dottern har ingen lagstadgad rätt till insyn i styvmoderns ekonomi, det är styvmoderns god man som har den rätten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare