Rätt att yrka annan påföljd efter upprepade misslyckade avhjälpandeförsök

Hej! Min kommun har inte konsumentrådgivning. Vår kamin med garanti kvar har strulat i över ett år och installatören som även är reparatören säger att han bytt ut alla delar som går att byta ut. Men företaget vill inte ge oss en ny. Vill börja om från början med de åtgärder som vi redan testat en gång. Vi vill inte ha reparatören springandes här då det kostar pengar att ta ledigt, det är dyrt för oss då kaminen drar mer pellets för att inte tala om hur tråkigt det är med en vara som inte fungerar. Var kan man vända sig kostnadsfritt för att få reda på vilka rättigheter vi har? Finns det någon människa eller någon hemsida? Tack snälla på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Önskar man utan kostnad få svar på en juridisk fråga är det alltid bra att vända sig till Lawline. Eftersom Du redan gjort detta förefaller det onödigt att hänvisa dig vidare vid avsaknad av kommunal konsumentvägledare.

Vad beträffar Din mer materiella fråga tycks problemet av allt att döma bestå i undermåligt avhjälpande av en brist hos en av Dig (i egenskap av konsument) inköpt vara, vilken sålts av en näringsidkare, varför Dina “rättigheter” i aktuell hänseende framgår av konsumentköplagen. Eventuell garanti är endast av betydelse i de fall reklamationsfristen löpt ut, eller då garantin omfattar brister som inte kan göras gällande enligt konsumentköplagen eftersom den sistnämnda inte får inskränkas till konsumentens nackdel (se 3 och 21 §§ konsumentköplagen). Då garantins omfattning är okänd kan den ej behandlas, varför den fortsatta redogörelsen endast utgår från konsumentköplagens regler.

Är kaminen befäst med en brist, vilken förelåg vid avlämnandet eller uppkom vid installation och utgör en avvikelse från abstrakt (vad som med fog kan förväntas) eller konkret (vad som avtalats) standard, är denna att anse som felaktig (se 16-20 a §§ ovan nämnda lag). Av detta följer att Du efter/vid företagen reklamation äger yrka påföljd förutsatt att detta görs i rätt tid (inom skälig tid från det att Du noterat eller borde ha noterat felet, högst tre år från varans avlämnande) (se 22-24 §§ ovan nämnda lag).

Av större betydelse än de grundläggande rättigheterna är i det berörda fallet måhända vilken rätt Du har att yrka annan påföljd då säljarens försök att avhjälpa felet inte burit frukt. Av praxis följer att säljarens rätt att trots yrkande om hävning avhjälpa felet upphör efter omkring tre försök, varvid fortsatta ansatser att åtgärda avvikelsen anses innebära alltför stor olägenhet för köparen (se 26 och 27 §§ ovan nämnda lag). Vid denna tidpunkt äger Du istället yrka annan påföljd; förslagsvis hävning då upprepade misslyckanden att åtgärda en brist torde indikera ett högst fundamentalt problem med den sålda varan, något som typiskt sett bör vara av väsentlig betydelse för köparen (se 28 och 29 §§ ovan nämnda lag).

Utöver att yrka hävning bör Du om det är av intresse överväga att kräva ersättning (skadestånd) för utebliven arbetsinkomst samt de högre driftkostnader felet föranlett förutsatt att detta är att anse som skäligt med hänsyn till omständigheterna i det specifika fallet (se 30-34 och 42 §§ ovan nämnda lag). De faktorer som beaktas vid skälighetsbedömningen är främst dina möjligheter att minska skadans omfattning, felets betydelse och varans värde. Eftersom det av Din fråga inte framgår mer än att felet berör en pelletsdriven kamin, att avhjälpandeförsöken varit många samt att Du förlorat arbetsinkomst kan ingen ingående bedömning göras annat än att inget uppenbart skäl att inte bevilja ersättning synes föreligga.

Vad Du har rätt att göra i den uppkomna situationen är alltså att yrka annan påföljd och därtill eventuellt skadestånd, beroende på hur bedömningen av ovan anförda frågor utfaller. Är säljaren ej samarbetsvillig har Du förstås möjlighet att föra ärendet vidare till domstol. Att göra detta på egen hand är dock inte att rekommendera, varför Du om en stämning befinns nödvändig rekommenderas kontakta oss per telefon (tfn 08-533 300 04) eller e-post info@lawline.se.

Konsumentköplagen finns här att läsa i dess helhet.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare