Rätt att publicera foton av alster i efterhand

Hej,

Jag har börjat sälja mina originalmålningar och undrar nu om jag som upphovsman har rätt att publicera foton av alstrena i efterhand?

Jag har tidigare lagt upp en bild och när den sålts skrivit "Såld till XXX".

Jag måste väl kunna få visa upp mina verk, bara jag hänvisar till nya ägaren?

Jag undrar även över de målningar jag märkt med copyright och mitt namn, måste jag ändra det efter att någon valt att köpa mitt alster?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att det är du som skapat målningarna eftersom du skriver att du är upphovsman och att du börjat sälja dina originalmålningar.

Har en upphovsman rätt att visa upp sina verk efter att dessa har sålts vidare

När du säljer dina målningar är det äganderätten till dessa som övergår på köparen och inte upphovsrätten (27 § URL). Det innebär att du fortfarande är upphovsman till dina verk och du har därmed rätt att visa upp dessa om inte annat har avtalats. Sen kan det precis som du säger vara bra att hänvisa till den nya ägaren.

Copyright märkning

Du behöver inte ta bort märkning med copyright och ditt namn. Rätten att bli namngiven (3 § URL) går inte att avtala bort. Det innebär att du som upphovsman har rätt att bli namngiven även om du säljer originalmålningen, till och med om du överlåter de ekonomiska rättigheter som följer med upphovsrätten.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare