Rätt att häva köpet vid fel i vara?

Jag köpte en barnvagn för knapp tre år sedan. Den har reparerats två gånger för olika konstruktionsfel. I Juni gick den sönder igen (då ca 2,5 år gammal, och fel på samma del som en av de tidigare gångerna). Jag hävdar att det är kontruktionsfel, tillverkaren har inte uttalat sig specifikt men tagit på sig att laga vagnen. De har nu haft den för reparation sedan slutet av juni utan att kunna säga när det kan bli gjort. Har jag mot den bakgrunden någon möjlighet att häva köpet eller få någon annan kompensation för varan. Jag har såklart fått skaffa en ny vagn under tiden.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du är konsument (privatperson) och har köpt barnvagnen av en näringsidkare (företag) och då är konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig.

Påföljder vid fel i vara

När en vara är felaktig har köparen rätt att reklamera varan och kräva vissa påföljder av säljaren, såsom avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet. Köparen kan även ha rätt till skadestånd i vissa fall (22 § KKöpL). I första hand kan köparen kräva avhjälpande eller omleverans, dvs. reparation av varan eller utbyte av varan, vilket ska utföras utan extra kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för kunden. Det följer mot bakgrund av fall hos Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentombudsmannen att säljaren som regel brukar få maximalt två gånger på sig att reparera varan, men det beror på om det för köparen är en väsentlig olägenhet. Om samma fel kvarstår efter två avhjälpningsförsök har köparen rätt att tacka nej till fler reparationsförsök och kan ha rätt att häva köpet. Dock om det handlar om flera olika fel kan säljaren ha rätt till mer än två försök att reparera varan.

Om reparation eller utbyte av varan inte är aktuellt, inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, har köparen rätt att kräva prisavdrag (28 § KKöpL) eller häva köpet (29 § KKöpL). Felet måste vara av väsentlig betydelse för köparen för att få häva köpet, vilket beror på omständigheterna i det enskilda fallet.

Eftersom barnvagnen har reparerats flera gånger skulle det kunna utgöra grund för hävning, särskilt om det är samma fel som uppstår. Dock förstod jag det som att det var olika fel som den har reparerats för, men att felet som repareras nu har reparerats en gång tidigare. Eftersom att felet tidigare har reparerats kan det tala för att du har rätt att häva köpet, men som ovan nämnt brukar säljaren ha två gånger på sig att reparera varan när det gäller samma fel. Detta är en bedömning som görs från fall till fall. Du nämner sedan att vagnen har varit på reparation sedan i juni, dvs. fem månader, vilket låter som lång tid och man skulle därför kunna hävda att reparationen inte anses vara inom rimlig tid, vilket kan utgöra grund för hävning. Av din fråga verkar det heller inte som att säljaren har erbjudit dig en vagn att låna under reparationstiden, vilket lett till att du fått skaffa en ny vagn och det är något som kan styrka den väsentliga olägenheten med tanke på att du är i behov av vagnen. Mot bakgrund av dessa omständigheter låter det som att du har starka grunder för att häva köpet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare