Rätt att häva köp vid oskäligt dröjsmål

Hej.

Har haft en skinnjacka inne på reklamation i snart fyra månader, då dragkedjan har lossnat på jackan och jackan går således inte att dra igen. Butiken har godkänt reklamationen och har sagt att de väntar på att de som tillverkat jackan ska skicka en dragkedja (originaldel) så att de kan reparera den. De har dock sagt att de "har pratat" med dem, och att tillverkaren har skickat en ny originaldel. Detta var för ungefär två månader sen.

Är verkligen fyra månader en skälig tid för avhjälpande? Har jag rätt till hävning av köpet? En utav jackans viktigaste funktioner fungerar inte längre, då jag inte har någon dragkedja.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du som privatperson har handlat av ett företag rör det sig om ett konsumentköp. Konsumenköplagen blir därför aktuell.

Precis som du säger ska avhjälpande ske inom skälig tid 26 § st 3 konsumentköplagen. Det som sägs i förarbetena till lagen är att bedömningen av vad som är skälig tid avgörs i enlighet med köparens intresse, men man menar att säljaren OMGÅENDE bör ta sig an avhjälpandet.

Att det sker omgående brukar vanligtvis innebära ett par dagar och upp till en vecka. Att säljaren behöver få originaldelen skickad från tillverkaren talar dock för att säljaren skulle få längre tid på sig. Utifrån lagkommentarer och förarbeten verkar det dock inte som att mer än två-tre veckor skulle vara rimligt.

Eftersom säljaren inte avhjälpt felet inom skälig tid kan du enligt 28 § kräva prisavdrag eller häva köpet.

Sammanfattningsvis har du FULL RÄTT att häva köpet. 4 månader är inte i närheten av vad skälig tid enligt konsumentköplagen syftar på. Jag råder dig att vända dig till butiken och säga att du enligt 28 § och 29 § konsumentköplagens vill häva ditt köp av jackan och alltså få pengarna tillbaka.

Skulle det bli problem kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

Det borde inte vara några problem, du har helt rätt i din sak. Hoppas du fick svar på din fråga, säg bara till om det var något jag missade eller om du har fler funderingar.

Lycka till med din jacka!

Sara HillRådgivare