Rätt att använda annans varumärke

Hej! Jag har beställt laddningskablar till iphone 4 och 5, klädda i nylon i roliga färger (Detta finns ej idag och Apple har inga sådana kablar). Nu vill jag sälja dessa i min webbshop. Är det tillåtet så länge jag inte använder varumärket iPhone eller Apple? Tack på förhand! Mvh Jesper

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

1:11 st. 2 p. 3 VML stadgar att det är tillåtet att använda annan varumärke om det är nödvändigt för att ange varans avsedda ändamål, särskilt när det gäller tillbehör till en vara, så länge det sker i enlighet med god affärssed.

Detta innebär att du får använda Apples varumärke för att visa att kablarna passar till Apples produkter. Inte heller andra immaterialrättsliga regleringar bör hindra att du använder varumärket för att visa vad kablarna passar till, så länge det sker i enlighet med god affärssed. Detta innebär naturligtvis att exempelvis MFL måste efterlevas.

VML finner du här.

MFL finner du här.

Hoppas mitt svar var till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare