FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/12/2014

Pris till konsument - prisinformationslagen

Vid kontakt med ett företag fick jag pris på en värmepump inkl. montering 18,750 jag beställde och när fakturan kommer är det plus moms. Som privat person skall väl priset vara inkl moms. Kan jag bestrida fakturan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Som jag förstår din fråga så har du som privatperson köpt värmepumpen och installationstjänsten av ett företag. Det finns en speciell lag som reglerar just prisinformation till konsumenter som heter prisinformationslagen (se https://lagen.nu/2004:347).

Med begreppet pris i lagen så menar man det slutliga priset för en bestämd produkt/tjänst inklusive moms och andra skatter enligt 2 § (se https://lagen.nu/2004:347#P2S1).

Det är också så att prisinformationen till dig som konsument skall vara korrekt och tydlig och om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt enligt 10 § i lagen (se https://lagen.nu/2004:347#P10S1).

Till dig som konsument ska alltså priset inkludera moms, och om priset är exklusive moms ska det tydligt anges särskilt. Du kan alltså bestrida fakturan om det inte tydligt angetts av företaget att priset du fick var exklusive moms och begära att du ska få betala de pris som företaget uppgett då ni ingick avtalet om köp av värmepumpen och installationstjänsten. Om företaget då skulle påstå att dom på ett eller annat sätt angett att priset var exklusive moms måste de bevisa att det tydligt framgått att de pris du fått var exklusive moms.

Se också Allmänna reklamationsnämndens (ARNs) uttalande i en fråga om pris till konsument angående moms - läs ARNs uttalande här.

Jag hoppas att jag med detta besvarat din fråga och önskar dig lycka till med ärendet. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare