Prioritering av fordringar i dödsbo

Hur prioriteras olika fodringar vid underskott i ett avsskifte?

Det finns pengar kvar till ca hälften av fodringsägarna efter det att begravnings- och boupptecknings-kostnader är betalda.

Finns särskilda regler/lagar som gäller?

Vem gör prioriteringen?

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Efter att begravnings- och bouppteckningskostnaderna är betalda ska resten av kvarlåtenskapen fördelas på de resterande fordringsägarna. Turordningsregler för skulder i dödsboet finns i förmånsrättslagen (här).

Bl.a. skulder med någon form av säkerhet, till exempel ett bostadslån med huset som säkerhet, har företräde framför "vanliga" skulder. Det är svårt att svara på vilka fordringar som prioriteras i ditt fall utan att veta vilka de är men utgångspunkten är reglerna i förmånsrättslagen. Men de pengar som eventuellt finns kvar i dödsboet efter att skulder med säkerhet har betalats fördelas på de övriga skulderna. Dessa har inbördes lika rätt, vilket betyder att varje fordringsägare får betalt i proportion till sin fordran.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare