FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis06/02/2018

Polismans befogenheter utanför tjänst

Hej!

Jag var ute med min bil här om dagen och fick sladd på bilen (gammal volvo) utan mening. Då kom det ut en man mitt på vägen med två små barn och skällde ut mig, han påstod först att det var vårdslöshet i trafiken och att han var polis (ej i tjänst såklart). I min adrenalinkick var jag rädd för honom och gav honom mitt körkort såklart. Senare mötte jag honom igen för att be om hans bricka men han sa att han inte hade den på sig och vägrade visa legitimation. Efter det sa han att han skulle skriva ut böter för "störande av allmän ordning", vilket låter konstigt? Han var själv med sina små barn, kunde inte bevisa att han var polis, filmade inte, tog inga kort och har inga vittnen.

Min fråga är, kan han verkligen göra något av detta eller bara göra en anmälan? Jag har två vittnen på min sida.

Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Beträffande din fråga om en polisman måste ingripa på fritiden framgår i polislagens 9 § att en polisman vid kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal ska lämna rapport om det till sin förman. Polismannen behöver alltså inte vara i tjänst för sådant ingripande. Vidare framgår av polisförordningens 4 kap. 10 § att polismän när de är lediga är skyldiga att självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten. Befogenhet att agera hade han alltså.

Av vad jag förstår är du däremot inte skyldig för vårdslöshet i trafik. Vid de omständigheter som du angivit handlar det inte ens om en olycka, där inget brott föreligger. "Störande av allmän ordning" är inget trams, utan hör till en grupp brottsrubriceringar inom brottsbalken. De brotten är däremot ingenting som en polisman kan ta hand om själv, utan det handlar om högst allvarliga brott som kräver en process i domstol. Någon risk att du blir åtalad för sådant eller närliggande brott finns inte.

Jag avråder dig därför starkt från att skriva under eventuellt ordningsbot (eller strafförelägganden för den delen).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare